Fraps tutotorial met dank aan Mr. Noobtastic
Filmpjes opnemen.
Screenshots maken.
FPS weergeven.
Benchmark maken.
Met FRAPS kun je in elk spel een filmpje opnemen, dit omdat hij het signaal van je videokaart aftapt (voor zo ver ik weet, ik ben geen technisch genie ;-) ). Dit is op zich handig voor spellen die geen record demo functie hebben, en soms ook voor spellen die dat wel hebben. Met FRAPS kun je ze namelijk gewoon als .avi opslaan.
Dit is het openingscherm, niet veel interessants, behalve misschien de naam die niet van mij is (*hint*bittorrent*hint*). Zoals je ziet kun je hier wat dingetjes instellen als opstarten met Windows en of FRAPS altijd over elk scherm heen staat of niet.
torrent linkje
of:
http download
Filmpjes opnemen.
Ga naar Movies:
Standaard is de hotkey om een filmpje op te nemen F9, maar ik heb die hotkey veranderd, samen met de hotkey voor screenshot, aangezien dat normaal F10 is, wat niet handig is in CS:S.
Je kunt nu de map waarin je de filmpjes wilt opslaan aanduiden en wat andere interessante dingen zoals FPS (heeft ook performance impact, omdat FRAPS bij hogere FPS waardes veel data moet wegschrijven). Ik heb hem op 25fps staan omdat dat ook gewoon een smooth beeld geeft.
Je kunt kiezen of het geluid ook wordt opgenomen of niet, ik heb het uitstaan omdat ik dacht dat ook dit weer je performance beïnvloedde, maar dat blijkt niet zo erg te zijn.
Dan de knopjes half size of full size, deze zorgen er voor dat het beeld op de oorspronkelijke resolutie wordt opgenomen, of de helft daarvan (dus als je resolutie ingame 1024*768 is neemt hij bij full size ook in die res. op).
Dan kun je onderaan nog wat interessante dingen instellen als je geluidsdriver enzo, maar die staan meestal uit zichzelf al goed. Als je nu gaat gamen en je neemt een filmpje op, dan heb je flink kans dat je fps ingame aardig wat zakt, dit komt dus doordat fraps alle beelddata moet wegschrijven. Meestal is het wel speelbaar, maar soms toch irritant.
Ook interessant om even te vermelden, fraps codeert het filmpje niet aangezien dit te veel performance verlies tot gevolg zou hebben tijdens het spelen en omdat er gewoon geen tijd voor is. Zo is bijv. een filmpje van 46 sec. soms wel 250-300MB. Dit kun je daarna wel gewoon weer oplossen door het filmpje zelf te compresseren met bijvoorbeel RAD Video Tools (gebruik ik zelf):
http://www.radgametools.com/bnkdown.htm
Screenshots maken:
Dit is heel simpel, ga naar de tab Screenshots:
Zoals je ziet kun je hier ook weer een map aanduiden om de bestanden in op te slaan. Je kunt het bestandstype selecteren (.bmp geeft de beste kwaliteit maar is vaak zeer groot, 2,5MB per plaatje is normaal) en het handigst is volgens mij om gewoon .jpg te gebruiken, aangezien dit ook het meest gebruikte bestandstype voor afbeeldingen is en gewoon goede kwaliteit tegen kleine bestandsgrootte bied.
Je kunt ook kiezen of je de FPS overlay (zie deel 3) op de screenshot wilt hebben of niet. Als dit staat aangevinkt komt dit er dus ook bij op, maar alleen als je het ook hebt aangezet in tijdens het spelen.
Een plaatjes sequence is ook te maken, je kunt dus om de zoveel seconden een screenshot laten maken en die later zelf tot een animated gif maken ofzo.
FPS weergeven.
Dit is de FPS + Benchmark tab. Hier kun je de hotkeys weer instellen plus wat extra instellingen voor de benchmark en fps in beeld. Het enige interessante van de fps is de hoek waarin je het weer wilt laten geven. Je kunt er 1 selecteren of als je Disabled aan hebt staan kun je ingame zelf selecteren waar de teller moet staan door meerdere keren op de hotkey te drukken.
Benchmarks.
Voor de benchmarks verwijs ik jullie naar de FRAPS FAQ site, aangezien ik dit zelf nog niet heb gebruikt.
http://www.fraps.com/faq.php

.
-gek